sobota 3. listopadu 2012

Kaštanové hody

K podzimu nepatří jen jablka a hrušky, ale také jedlé kaštany. Čerstvě upečené zahřejí prochladlé ruce (nemluvě o zábavě při společném loupání) a navíc dobře chutnají. Jenže pečené kaštany přece nejsou všechno. Co z nich ještě uvařit? A jak je vlastně upéct?

Pečené kaštany

 

    













Snad nejjednodušší verze zpracování jedlých kaštanů. Přichystejte si takové množství plodů, jaké sníte, a každý z nich na vypouklé straně nařízněte do tvaru kříže. Není nutné řezat příliš do hloubky, 2 mm budou stačit. Kaštany poskládejte na plech, naříznutou stranou nahoru, a pečte při 200°C asi 15 minut. Loupejte ještě teplé.

Kaštanové pyré

 

Ingredience:

500 g jedlých kaštanů
250 ml mléka
125 g cukru
1 vanilkový lusk
1/2 - 1 lžíce rumu (tuzemáku)







Postup:

Kaštany přelijte vroucí vodou, oloupejte a uvařte v mléce s vanilkou a cukrem do měkka. Umelte nebo prolisujte a promíchejte s rumem.

Jak jsem postupovala já:

Rozhodla jsem se pracovat jen s poloviční dávkou, tedy s 250 gramy již oloupaných kaštanů - 
s pomocí malého nože se dají zbavit slupky i bez vroucí vody (loupe se jak pevná slupka tak i vlákna pod ní). Odměřila jsem si 125 ml mléka a do něj nakrájela kaštany na menší kousky, přidala poloviční dávku cukru a dřeň z poloviny vanilkového lusku. Vše jsem vařila na mírném ohni za průběžného míchání asi třičtvrtě hodiny. Za tu dobu jsem dvakrát přilévala trochu mléka, směs během vaření houstne a začala by se pálit. Pro přípravu pyré jsem zvolila obě techniky uvedené v receptu. Nejprve jsem směs umlela a poté prolisovala přes jemné sítko. Na závěr jsem do pyré vmíchala asi 1 a půl čajové lžičky rumu - příště ho použiji méně, aby více vynikla vůně vanilky. Podávat lze se šlehačkou jako dezert či s bílým pečivem.

Tagliatelle s kaštany

 

Ingredience:

100 g pancetty
1 lžíce olivového oleje
1 malá cibule (nasekaná)
4 stroužky česneku (nasekaný)
3 lžíce jemně nasekané čerstvé nekadeřavé    
   petržele
200 g pečených kaštanů (hrubě nasekané)
200 g tagliatelle či fettuccine (vaječné)
100 g parmezánu (jemně strouhaný)
1 lžíce másla, sůl, pepř


Postup:

Použijte těžkou pánev, v níž na mírném ohni na olivovém oleji osmažte pancettu; často míchejte dokud nezačne hnědnout - asi 3 až 4 minuty. Přidejte cibuli a opět míchejte dokud nezačne hnědnout, přibližně 2 až 3 minuty. Poté přidejte česnek a 1 lžíci sekané petržele, míchejte další 1 minutu, vmíchejte hrubě nasekané kaštany a sejměte z tepla. Uvařte těstoviny podle návodu na obalu, ponechte stranou 3/4 šálku vody z těstovin, sceďte je a přidejte do směsi v pánvi. Přidejte půl šálku vody z těstovin, parmezán a máslo a vařte při vysoké teplotě. Směs neustále prohazujte, dokud nebudou těstoviny dobře potažené, asi 1 minutu. Ochuťte solí a pepřem a podávejte sypané petrželí. Suroviny vystačí na 4 porce.
Poznámka: parmezán strouhejte na struhadle s otvory ve tvaru kapky.

Jak jsem postupovala já:

Jelikož se držím zásady, že každá kuchyně vyžaduje původní suroviny a náhražky jsou nepřípustné, zamířila jsem do specializovaného obchodu s italskými potravinami, kde jsem koupila parmezán i pancettu.  Nejprve jsem si připravila kaštany, které jsem upekla již oloupané. Pancettu jsem nakrájela na menší kousky, cibuli i česnek najemno. Na tepelnou přípravu jsem měla pomocníka, tudíž jsem jen podle stavu pancetty a následně celé směsi přidávala další suroviny (cibuli, česnek, petržel). Těstoviny jsem uvařila už během přípravy pancetty, takže jsme mohli hned pokračovat. Přidala jsem půl šálku vody, máslo a poloviční množství parmezánu (zbytek jsem nechala na posypání). Asi po dvou minutách vaření jsem celou směs ochutila solí a čerstvě mletým pepřem, rozdělila na talíře, ozdobila sekanou petrželí a jemně strouhaným parmezánem a podávala se sklenkou vlašského ryzlinku.   
 

K italskému obědu patří italské víno, nicméně si dovolím tip 
z moravských vinic:

Ryzlink Vlašský, pozdní sběr, polosladké
ročník 2006
vinařství Mikrosvín Mikulov, vinařská obec Březí, viniční trať Ořechová hora 
(možná někde natrefíte na stejné víno, které se bude lišit pouze ve viniční trati - Liščí vrch - mým favoritem je Ořechová hora)









Dobrou chuť! 
               

Žádné komentáře:

Okomentovat